SYNOPSIS
Een groot avontuur begint soms met een klein eitje, dat ontdekt tovenaar Kwark als hij in het Heksenbos een ei vindt waar geen vogel uitkomt maar een klein meisje. Een bijzonder meisje. Een miniheksje, dat hij Foeksia noemt.
Foeksia wil dolgraag net zo goed leren toveren als haar vader en is dan ook dolblij als ze naar de Heksenschool mag. Deze school wordt geleid door Juf Minuul, een Moerasheks die al meer dan vijftig jaar een oogje op Kwark heeft en die haar gevoelens dan ook niet onder stoelen of banken steekt.
Op de Miniheksenschool leert Foeksia wind maken en tovert ze met wolken. Maar doordat ze soms wat overmoedig is, gaan haar toverkunsten regelmatig ook goed fout.
Vliegend op haar handvegertje maakt Foeksia het Heksenbos onveilig en bezorgt haar nieuwbakken vader Kwark zo nu en dan een hoop kopzorgen…
Foeksia is namelijk heel nieuwsgierig naar de mensenwereld. Een wereld waar Kwark niets van moet hebben want: mensen zijn gevaarlijk!
Maar als Foeksia in het bos het mensenjongetje Tommie ziet, wint haar nieuwsgierigheid het van Kwarks goedbedoelde waarschuwingen en zoekt ze Tommie later op in de mensenstad.
Als Foeksia er dan ook nog achterkomt dat Tommie’s oom Rogier het Heksenbos wil platgooien om er een snelweg aan te leggen, zit er nog maar één ding op. Foeksia zal samen met Tommie het Heksenbos moeten redden.
Als Foeksia er dan ook nog achterkomt dat Tommie’s oom Rogier het Heksenbos wil platgooien om er een snelweg aan te leggen, zit er nog maar één ding op. Foeksia zal samen met Tommie het Heksenbos moeten redden.
LOCATIES
Veel opnamen van de film vonden plaats op verschillende locaties in het land. In het bos bij Lage Vuursche zijn de heksenschool en het huis van Kwark gebouwd. Ook veel scènes die zich afspelen in het heksenbos zijn op deze locatie opgenomen. In Ermelo zijn de scènes gedraaid die in de film de rand van het heksenwoud vormen waar bijvoorbeeld ook de wolkendraak en de scènes met de bulldozers zijn terug te zien. In Zutphen staat het huis van Tommie en ook alle stadscènes uit de film zijn hier opgenomen. In Rheenen vonden we de brug bij het huis van kwark, daar was ook de eendenvijver en de openplek. Verder werd er gedraaid in het Gemeentehuis van Den Bosch en in de filmstudio in Amsterdam. LOCATIES
Veel opnamen van de film vonden plaats op verschillende locaties in het land. In het bos bij Lage Vuursche zijn de heksenschool en het huis van Kwark gebouwd. Ook veel scènes die zich afspelen in het heksenbos zijn op deze locatie opgenomen. In Ermelo zijn de scènes gedraaid die in de film de rand van het heksenwoud vormen waar bijvoorbeeld ook de wolkendraak en de scènes met de bulldozers zijn terug te zien. In Zutphen staat het huis van Tommie en ook alle stadscènes uit de film zijn hier opgenomen. In Rheenen vonden we de brug bij het huis van kwark, daar was ook de eendenvijver en de openplek. Verder werd er gedraaid in het Gemeentehuis van Den Bosch en in de filmstudio in Amsterdam. LOCATIES
REGIEVISIE
Foeksia de Miniheks is een vrolijke film geworden. Een lieve film. Een film die vrolijke gezichten en een schaterlach oplevert. Kinderen bang maken in de bioscoop is niet zo moeilijk, maar dat is niet wat ik met Foeksia wil. Ik heb drie Zoop films geregisseerd. Die waren specifiek bedoeld voor de leeftijd 8 tot 13 jaar en hadden dus spannende scènes. Maar het meest trots ben ik op de scènes in Zoop die vol voor de lach gaan: Bastiaan probeert een kip te vangen en valt. Moes heeft een insect op zijn rug en probeert er voor weg te rennen. Visuele humor met slapstick elementen. Dat vinden kinderen leuk. En ik ook. Foeksia de Miniheks leent zich daar helemaal voor.
"Waarom moeten kinderfilms al maar sneller? Is dat de moderne tijd? We gaan toch ook niet sneller voorlezen?" Op deze uitspraak van mij heb ik veel positieve reacties gekregen. Als je goede personages en een goed verhaal hebt dan hoef je niks te verdoezelen met MTV montage. En goede personages zijn er.
Foeksia de Miniheks is een vrolijke film geworden. Een lieve film. Een film die vrolijke gezichten en een schaterlach oplevert. Kinderen bang maken in de bioscoop is niet zo moeilijk, maar dat is niet wat ik met Foeksia wil. Ik heb drie Zoop films geregisseerd. Die waren specifiek bedoeld voor de leeftijd 8 tot 13 jaar en hadden dus spannende scènes. Maar het meest trots ben ik op de scènes in Zoop die vol voor de lach gaan: Bastiaan probeert een kip te vangen en valt. Moes heeft een insect op zijn rug en probeert er voor weg te rennen. Visuele humor met slapstick elementen. Dat vinden kinderen leuk. En ik ook. Foeksia de Miniheks leent zich daar helemaal voor.
"Waarom moeten kinderfilms al maar sneller? Is dat de moderne tijd? We gaan toch ook niet sneller voorlezen?" Op deze uitspraak van mij heb ik veel positieve reacties gekregen. Als je goede personages en een goed verhaal hebt dan hoef je niks te verdoezelen met MTV montage. En goede personages zijn er.
Paul van Loon heeft met Foeksia een personage gecreëerd dat
kinderen aanspreekt, en volwassenen ook. Want stoute Foeksia
appelleert bij ouders en grote zussen aan het kind in ons.
In de wereld van Foeksia zijn er geen volwassenen die het altijd
beter weten, of de leiding hebben. Foeksia is baas over haar eigen
wereld en ontdekt, beleeft en leert ondanks de beperkingen van haar
lengte. Het éénoudergezin van Kwark en Foeksia wilde ik vanuit het
kinderperspectief vertellen.
Het grootse avontuur was het vinden van de juiste actrice voor
Foeksia. Hierover heb ik veel contact gehad met Paul van Loon.
Aanvankelijk wilden we een jonge actrice van circa 18 tot 22 jaar
die nog voldoende kinderlijk is om een speelse Foeksia neer te
zetten. Maar al snel realiseerde ik me dat dat een veilige keuze is,
die geen bijzondere film oplevert. Wat maakt Pippi Langkous
zo goed? Juist… Pippi! Inger Nilsson was 11 toen ze die rol
speelde. Toen ik dat wist werd me duidelijk dat we op zoek moesten
naar een meisje met een aanstekelijk spelplezier. Na een lange
zoektocht vond ik Rachelle Verdel. Ze is een natuurtalent.
Bij dat woord denken we vaak dat je er niks voor hoeft te doen
en dat het acteertalent zomaar is aan komen waaien. Dat is niet
waar: de paradox is dat je pas een natuurtalent wordt genoemd als je er
heel hard voor gewerkt hebt. Alleen dan komt je talent bovendrijven.
Rachelle danst al jaren en heeft zang- en musicalles. En met al die uren
training achter de rug is ze in staat om onbevangen een scène in te gaan,
om zich werkelijk op de emotionele lading van een scène te concentreren.
Foeksia de Miniheks is de film geworden van Foeksia, Kwark en Minuul.
Dankzij Rachelle, Porgy Franssen en Annet Malherbe is de
sprookjeswereld van Paul van Loon tot leven gekomen.
Foeksia. Hierover heb ik veel contact gehad met Paul van Loon.
Aanvankelijk wilden we een jonge actrice van circa 18 tot 22 jaar
die nog voldoende kinderlijk is om een speelse Foeksia neer te
zetten. Maar al snel realiseerde ik me dat dat een veilige keuze is,
die geen bijzondere film oplevert. Wat maakt Pippi Langkous
zo goed? Juist… Pippi! Inger Nilsson was 11 toen ze die rol
speelde. Toen ik dat wist werd me duidelijk dat we op zoek moesten
naar een meisje met een aanstekelijk spelplezier. Na een lange
zoektocht vond ik Rachelle Verdel. Ze is een natuurtalent.
Bij dat woord denken we vaak dat je er niks voor hoeft te doen
en dat het acteertalent zomaar is aan komen waaien. Dat is niet
waar: de paradox is dat je pas een natuurtalent wordt genoemd als je er
heel hard voor gewerkt hebt. Alleen dan komt je talent bovendrijven.
Rachelle danst al jaren en heeft zang- en musicalles. En met al die uren
training achter de rug is ze in staat om onbevangen een scène in te gaan,
om zich werkelijk op de emotionele lading van een scène te concentreren.
Foeksia de Miniheks is de film geworden van Foeksia, Kwark en Minuul.
Dankzij Rachelle, Porgy Franssen en Annet Malherbe is de
sprookjeswereld van Paul van Loon tot leven gekomen.
Johan Nijenhuis
Regisseur Johan Nijenhuis (04-03-1968) is regisseur en producent van Foeksia de Miniheks. Nijenhuis bracht zijn vwo-tijd door in Holten, maar halverwege zijn middelbare schoolperiode ging hij als uitwisselingsstudent voor een jaar naar Los Angeles. Daar kreeg hij op de Birmingham High School training in journalistiek en filmtechniek. Vanaf 1990 regisseerde hij afleveringen van de televisieserie "Goede tijden, slechte tijden" en "Westenwind". Zijn speelfilmdebuut maakte hij met "Costa!". Na het succes van deze film en de daarop volgende televisieserie richtte hij met Alain de Levita de productiemaatschappij Nijenhuis & de Levita Film en TV op. Succesvolle TV series en films volgen. Zoals SpangaS, Zoop, Floris en vele andere. In januari 2010 stapt hij, na goed overleg, uit de productiemaatschappij NL film & TV en richtte productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co op.
"Ik wil mooie films maken met leuke mensen. De creativiteit van de makers staat centraal", zo vat Nijenhuis de doelstelling samen van zijn gloednieuwe bedrijf. Er zijn 10 verschillende speelfilms in ontwikkeling, waarvan de eerste in 2011 opgenomen gaat worden. Twee titels zijn al bekend gemaakt: "Body Language", een dansfilm waarin 5 verschillende Nederlandse danscrews naar New York gaan. Daar komen ze voor nieuwe uitdagingen te staan als ze zonder geld en zonder hotel komen te zitten. "De Vervalser" is een episch drama over Han Van Meegeren, een bon vivant die in de jaren ’30 valse Vermeers schilderde. Toen zijn schilderijen in handen kwamen van de Nazi’s leek er geen uitweg meer
mogelijk.
Regisseur Johan Nijenhuis (04-03-1968) is regisseur en producent van Foeksia de Miniheks. Nijenhuis bracht zijn vwo-tijd door in Holten, maar halverwege zijn middelbare schoolperiode ging hij als uitwisselingsstudent voor een jaar naar Los Angeles. Daar kreeg hij op de Birmingham High School training in journalistiek en filmtechniek. Vanaf 1990 regisseerde hij afleveringen van de televisieserie "Goede tijden, slechte tijden" en "Westenwind". Zijn speelfilmdebuut maakte hij met "Costa!". Na het succes van deze film en de daarop volgende televisieserie richtte hij met Alain de Levita de productiemaatschappij Nijenhuis & de Levita Film en TV op. Succesvolle TV series en films volgen. Zoals SpangaS, Zoop, Floris en vele andere. In januari 2010 stapt hij, na goed overleg, uit de productiemaatschappij NL film & TV en richtte productiebedrijf Johan Nijenhuis & Co op.
"Ik wil mooie films maken met leuke mensen. De creativiteit van de makers staat centraal", zo vat Nijenhuis de doelstelling samen van zijn gloednieuwe bedrijf. Er zijn 10 verschillende speelfilms in ontwikkeling, waarvan de eerste in 2011 opgenomen gaat worden. Twee titels zijn al bekend gemaakt: "Body Language", een dansfilm waarin 5 verschillende Nederlandse danscrews naar New York gaan. Daar komen ze voor nieuwe uitdagingen te staan als ze zonder geld en zonder hotel komen te zitten. "De Vervalser" is een episch drama over Han Van Meegeren, een bon vivant die in de jaren ’30 valse Vermeers schilderde. Toen zijn schilderijen in handen kwamen van de Nazi’s leek er geen uitweg meer
mogelijk.
BOEK: PAUL VAN LOON
Paul van Loon (17-04- 1955) is de geestelijk vader van Foeksia de Miniheks. Hij is een van Nederlands populairste kinderboekenauteurs. Hij schreef ruim honderd boeken om voor te lezen en zelf te lezen (zie www.paulvanloon.nl).Twintig titels werden getipt en tien bekroond door de Nederlandse Kinderjury, waaronder zijn Kinderboekenweekgeschenk Lycdrop.
De Volkskrant schreef in mei 2010: ‘Een van de best bewaarde geheimen van het kinderboekenvak is dat Paul van Loon een uitstekende schrijver is.’ Sinds zijn debuut Boven op Tante Agaat hebben miljoenen kinderen van zijn boeken genoten, vooral van Dolfje Weerwolfje en De Griezelbus.
Paul van Loon (17-04- 1955) is de geestelijk vader van Foeksia de Miniheks. Hij is een van Nederlands populairste kinderboekenauteurs. Hij schreef ruim honderd boeken om voor te lezen en zelf te lezen (zie www.paulvanloon.nl).Twintig titels werden getipt en tien bekroond door de Nederlandse Kinderjury, waaronder zijn Kinderboekenweekgeschenk Lycdrop.
De Volkskrant schreef in mei 2010: ‘Een van de best bewaarde geheimen van het kinderboekenvak is dat Paul van Loon een uitstekende schrijver is.’ Sinds zijn debuut Boven op Tante Agaat hebben miljoenen kinderen van zijn boeken genoten, vooral van Dolfje Weerwolfje en De Griezelbus.
De boeken zijn vertaald in Engeland, Duitsland, Spanje, Italië, Denemarken, Zweden, China, Japan en Korea. De Dolfje Weerwolfje Club (www.dolfjeweerwolfje.nl) heeft ruim tienduizend leden en een eigen Dolfje Weerwolfje Tijdschrift.
Na het succes van de musical Dolfje Weerwolfje brengt Theater Terra opnieuw een musical op de planken: Nieuwe avonturen van Dolfje Weerwolfje.
In 2006 trok de film De Griezelbus meer dan 225.000 bezoekers naar de bioscopen. Voor 2011 staan de film Dolfje Weerwolfje en de nieuwe Eftelingattractie Raveleijn gepland. Maar eerst Foeksia de Miniheks!
Na het succes van de musical Dolfje Weerwolfje brengt Theater Terra opnieuw een musical op de planken: Nieuwe avonturen van Dolfje Weerwolfje.
In 2006 trok de film De Griezelbus meer dan 225.000 bezoekers naar de bioscopen. Voor 2011 staan de film Dolfje Weerwolfje en de nieuwe Eftelingattractie Raveleijn gepland. Maar eerst Foeksia de Miniheks!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten